Om Grothica
Grothica som fysisk butik slog upp portarna 2005 och har adress Västra Hamngatan 9, 411 17 Göteborg. E-handel startade vi med 2011 men den sida ni nu hittat till startade vi upp i mars 2023. Företaget drivs som enskild firma och har organisationsnummer 700610-8984.
Beställning
För att handla hos oss måste du vara minst 18 år eller ha målsmans godkännande. När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse automatiskt till din e-postadress. Vänligen spara din orderbekräftelse för eventuell framtida kontakt med oss. Vänligen kontakta oss på [email protected] om något i din bekräftelse inte stämmer. Vi garanterar inte att alla varor finns hemma, men om vi inte kan leverera en beställd vara meddelar vi det så snart som möjligt via e-post.
Priser
Alla priser anges i svenska kronor och är inklusive 25% moms. Priset som gäller är det pris som står angivet den dag beställningen görs. Vi reserverar oss för prisändringar då priserna baseras på valutakursen när vi köper in varorna. Observera att olika priser kan förekomma i butiken i Göteborg och i webbshoppen.
Frakt
För närvarande levererar vi endast inom Sverige och med Postnord. Då vi är ett litet företag kan vi inte bjuda på någon stor del av frakten och vi debiterar en fraktavgift på mellan 49 kr -129 kr beroende av beställningens värde och paketets storlek och vikt. Vi skickar antingen med 1:a-klass varubrev, rekommenderat eller my pack home. 1:a-klass varubrev levereras i din brevlåda. Får paketet inte plats i brevlådan så läggs det i en påse och hängs på dörren eller ställs utanför dörren. I enstaka fall kan Postnord välja att leverera paketet till ett ombud. Rekommenderat skickas alltid till ett ombud och din identifikation krävs på plats. My pack home skickas hem till dig och du får möjlighet att välja när paketet ska levereras. My pack tillämpas främst på skor eller andra större leveranser.
Det går även bra att hämta dina beställda varor i butken i Göteborg och på så sätt inte debiteras någon frakt.
Betalningsalternativ
Swish: Swisha till swishnummer 123 196 0368 senast inom 7 dagar efter lagd order. Glöm inte att ange ditt ordernummer så vi kan koppla din betalning till din beställning.
Bankgiro: Gör en inbetalning till bankgiro 5312-6264 senast inom 7 dagar efter lagd order. Glöm inte att ange ditt ordernummer så vi kan koppla din betalning till din beställning.
Payson: Med Payson kan du betala med Visa, MasterCard samt via din internetbank.
Klarna: Hos Klarna kan du välja mellan kortbetalning, direktbetalning via bank, faktura och att dela upp din betalning.
Leverans
För närvarande levererar vi endast inom Sverige. De varor som vi har hemma i butiken skickas normalt inom 2-3 arbetsdagar från det att vi mottagit din beställning. Om varan hunnit sälja slut i butiken innan vi hunnit uppdatera lagerstatusen i webbshoppen kontaktar vi dig snarast via e-post. Vid beställning av varor som har lagerstatus beställningsvara skickar vi varorna så snart vi får hem dem. Innehåller din beställning både varor som vi har hemma i butiken och beställningsvaror sker leverans när vi mottagit beställningsvaran om inte annat överenskommits. Vanlig leveranstid på beställningsvaror är mellan 2-4 veckor men vi reserverar oss för att det vid enstaka tillfällen kan ta längre tid om varan inte finns i lager hos leverantören och behöver tillverkas. Om du ångrar ditt köp måste du lösa ut paketet för att sedan returnera det. Vi debiterar en avgift på 350 kr för outlösta paket som skickas i retur till oss från PostNord. Outlösta paket omfattas inte av ångerrätten i lagen om distansförsäljning.
Det går även bra att hämta din beställning i butiken i Göteborg. Väljer du alternativet hämtas i butik vid beställningstillfället lägger vi undan varorna till dig tills du kommer och hämtar dem. Vid beställning av varor som har lagerstatus beställningsvara kontaktar vi dig via e-post så snart varorna finns att hämta.
Öppet köp i 14 dagar
Enligt lagen om distansförsäljning har du inom 14 dagar rätt att returnera din vara om du inte är nöjd. Varan ska vara helt oanvänd och med alla prislappar kvar. Förpacka varan väl och på samma sätt som när du mottog den. Du står själv för returkostnaden och bär ansvaret för varan tills dess att vi har mottagit den. Vänligen kontakta oss alltid innan du returnerar en vara så vi vet att den är påväg. Efter att vi har mottagit varan och kontrollerat att den är oanvänd och felfri återbetalar vi varans värde till dig. Frakten återbetalas ej. Vi återbetalar via samma betalsätt du som kund använde vid köpet. Vi har inga möjligheter att använda andra återbetalningssätt. Om det är skor som returneras är det inte tillåtet att fästa returetikett direkt på skokartongen utan de måste paketeras på samma sätt som när du mottog kartongen.
Observera att öppet köp inte gäller i butiken i Göteborg!
Byten
Enligt lagen om distansförsäljning har du inom 14 dagar rätt att byta din vara om du inte är nöjd. Varan ska vara helt oanvänd och med alla prislappar kvar. Förpacka varan väl och på samma sätt som när du mottog den. Du står själv för returkostnaden och bär ansvaret för varan tills dess att vi har mottagit den. Vid byte står du även för fraktkostnaden att skicka en ny vara till dig och vi ber dig att betala in samma fraktkostnad som du gjorde vid beställningstillfället till bankgiro 5312-6264 eller swisha till 123 196 0368 så vi kan skicka den nya varan till dig. Vänligen kontakta oss alltid innan du returnerar en vara så vi vet att den är påväg. Efter att vi har mottagit varan och kontrollerat att den är oanvänd och felfri skickar vi den nya varan till dig. Om det är skor som returneras är det inte tillåtet att fästa returetikett direkt på skokartongen utan de måste paketeras på samma sätt som när du mottog kartongen.
Observera att i butiken i Göteborg är det endast 3 dagars bytesrätt!
Reavaror
beställda i webbshoppen
Nedsatta varor har vi inte öppet köp på men det går bra att byta varan inom 14 dagar. Se mer information under byten ovan.
Reklamation
av varor beställda i webbshoppen
Meddela oss så snart som möjligt på [email protected] om du upptäcker något fel på din vara, eller om du har fått fel vara så att vi kan rätta till felet. Bifoga gärna bilder på varan som du vill reklamera. Du kan endast reklamera en vara som är skadad redan när du erhåller den, och inte för slitage som uppstår vid normalt användande. Vi står för fraktkostnaden och skickar dig en ny vara så snart vi mottagit och godkänt din reklamerade vara. Om vi inte har varan i lager kontaktar vi dig så snart som möjligt via e-post med information om när vi väntar in varan i lager igen. Har varan utgått ur leverantörens sortiment återbetalar vi dig via samma betalsätt du som kund använde vid köpet.
Alla varor som skickas tillbaka sänds till:
Grothica
Västra Hamngatan 9
411 17 Göteborg
Övrigt
Falska beställningar polisanmäls.
Cookies
Vi använder cookies i vår webbshop. En cookie är en textfil som en webbserver lägger in på er hårddisk. Cookies används bl.a. för att beställningsfunktionen ska fungera. Utan cookies skulle det inte vara möjligt att backa i beställningen utan att behöva fylla i alla uppgifter på nytt varje gång. Ni kan välja att stänga av användandet av cookies via er webbläsare. Detta kan dock innebära att ni inte får tillgång till alla sidor samt att ni inte har möjlighet att handla i vår webbshop. Mer information om cookies finns att läsa på Post- och Telestyrelsens webbplats, www.pts.se
Force Majeur
I händelse av krig, naturkatastrofer, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, leverantörers leveransförseningar samt därmed jämförbara händelser utanför vår kontroll vilket ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.